Autor:
Saara Mildeberg

Õppekava, mis ühendab kultuure: EDUMaH-i lõpetajad räägivad oma õpingutest ja kogemustest

ERASMUS MUNDUSe rahvusvaheline magistriprogramm „Education in Museums and Heritage“ (EDUMaH) annab tudengitele võimaluse õppida mitmekultuurilises keskkonnas ja kujundada muuseumihariduse tulevikku. Nelja Euroopa ülikooli koostöös loodud programmis osaleb ka Tartu Ülikooli kultuuriteaduste instituudi õppekava „Folkloristika ja pärandirakendused”. Programmi tugevuseks on teoreetilise õppe ühendamine praktiliste kogemustega. 

Värsked lõpetajad – Ethan James Terry, Rhona McLaughlin, Kai Kim, Chia-Yu Huang, Sarah Rempel ja Rebecca Pursley – jagavad, millised väärtuslikud teadmised ja kogemused nad siit endaga kaasa võtavad. 

 

Erilised kogemused ja uued väljakutsed 

Lõpetajate hinnangul eristus EDUMaH-i õppekava oma mitmekesiste ja ainulaadsete võimaluste poolest. Ethan tõi esile praktika kohalikes muuseumides: „Koostöö AHHAA, Eesti Rahva Muuseumi ja TÜ muuseumiga oli silmiavardav – sain vahetult näha, kuidas meie uuringuid praktikas rakendatakse.“ Eriliselt jäi talle meelde ka valikainena läbitud merearheoloogia kursus, kuid tunnistas, et õppekava ülesannete ning süsteemiga kohanemine võttis pisut aega.  

Rhona lisas, et õpingute jooksul sai ta põhjaliku ülevaate erinevate riikide muuseumitööst ja paindlikkusest. „Oli põnev tundma õppida riike, kus ma polnud varem viibinud, ja näha, kuidas muuseumid toimivad,“ meenutas ta. „Meil oli võimalus valida aineid, mis olid seotud meie erihuvidega, kuid samas ka avastada valdkondi, millest me varem kuulnudki polnud.“ 

Sarah kiitis samuti programmi mitmekesisust ja võimalust tundma õppida erinevaid riike ning nende muuseumide toimimist. „See õpetas mulle, kuidas rakendada õpitut ja olla samas paindlik,“ sõnas ta. 

Rebeccale meeldis enim programmi mitmekülgsus ja ülikoolidevaheline sidusus. „Mulle meeldis, kuidas igas ülikoolis õppisime midagi täiesti erinevat, kuid lõpuks kõik need teadmised haakusid,“ rääkis ta. Rebecca lisas, et teda üllatas, kui loomulikult sulandusid tudengid igas ülikoolis juba toimivatesse programmidesse.  

Kai leidis, et erinevate riikide õpetusviiside ja muuseumide toimimispõhimõtete võrdlemine oli väga rikastav kogemus. Chia-Yu tõi aga esile programmi rahvusvahelise ülesehituse, mis pakkus mitmekülgset vaadet kultuuripärandi haldamisele.  

Fookus olulistel teemadel 

Lõpetajate lõputööd kajastavad teemasid, mis puudutavad muuseumide ja kultuuripärandi tänapäevaseid väljakutseid. Iga tudengi uurimistöö peegeldab nende endi isiklikke huve ja professionaalseid eesmärke.  

Ethan James Terry keskendus postkoloniaalsetele narratiividele Šoti muuseumides. Ta analüüsis, kuidas kogukondade hääl kajastub Briti impeeriumi ajal kogutud esemete näitustes. „Tahtsin uurida, kuidas muuseumid saaksid tegeleda kolonialismi pärandiga ja kes peaksid olema kaasatud nendesse aruteludesse,“ selgitas Terry. 

Rhona McLaughlin ühendas oma varasemad teadmised ja EDUMaH-i programmi kogemused, uurides kolonialismi ja orjanduse teemasid Šoti muuseumides. „Muuseumid pakuvad ruumi, kus ühiskonna keerulist minevikku saab kriitiliselt analüüsida. Ma keskendusin sellele, kuidas need ruumid saaksid toetada kriitilist mõtlemist ja haridust,“ jagas McLaughlin. 

Rebecca Pursley uuris täiskasvanute autismi kaasamist Šoti kunstimuuseumides. Inspiratsiooni sai ta Glasgow ülikooli ligipääsu ja kaasatuse kursusest, kus ta kirjutas oma essee Ameerika muuseumide autismisõbralikest praktikatest. „Iga kord, kui külastasin mõnda muuseumi või pärandipaika, otsisin autismisõbralikke elemente,“ rääkis Pursley. „Mõistsin, et paljud muuseumid keskenduvad laste autismisõbralikele ruumidele ja tegevustele, kuid need lapsed kasvavad täiskasvanuteks. Seetõttu otsustasin uurida, kuidas muuseumid saavad toetada täiskasvanuid autismiga.“ 

Kai Kim uuris Black Lives Matter liikumise mõju Ameerika muuseumidele ja nende kaasamise praktikaid. „BLM liikumine tõi kaasa suuri muutusi muuseumipoliitikates ja ma tahtsin näha, kui tõhusad need muudatused on olnud avalike programmide mitmekesistamisel,“ selgitas Kim. 

Sarah Rempeli lõputöö keskendus sellele, kuidas kirjandusmuuseumid saavad olla loovuse ja sotsiaalse tegevuse vahendid, kus külastajad ei ole ainult pealtvaatajad, vaid ka aktiivsed osalejad. Uurimus tõi esile, kuidas sellised muuseumid, nagu Glasgow Naisteraamatukogu ja Iirimaa Kirjandusmuuseum, kasutavad jutustamist ja mitmeotstarbelisi ruume, et luua kaasavaid ja koostööl põhinevaid õpikeskkondi. 

Chia-Yu Huang pööras tähelepanu eakate kaasamisele muuseumiharidusse ning keskendus peamiselt Glasgow muuseumide programmile „Age Well Sessions“. „Mind inspireeris kasvav huvi, kuidas muuseumid saavad edendada loomingulist vananemist ja ühiskonnas osalemist. See teema oli mulle südamelähedane nii akadeemiliselt kui ka isiklikult,“ sõnas Huang. 

Need uurimused näitavad, kuidas muuseumiharidus ja kultuuripärand on seotud laiemate ühiskondlike teemadega, alates mitmekesisusest ja kaasamisest kuni elukestva õppe ja heaolu edendamiseni.  

Õppimine Tartus  

Kõik tudengid jäid rahule Tartus ja Eestis õppimisega. „See oli esimene kord, kui sain elada välismaal ja see kogemus oli hindamatu,“ meenutas Ethan. Ta lisas, et Eesti ajalugu ja kultuur on tõeliselt mitmekesine: „ma kannan alati natuke Eestit endaga kaasas – nii piltlikult kui ka sõna otseses mõttes, sest kasutan endiselt oma Eesti helkurit.“ 

Sarah tõstis esile Tartu ilu ja linna head ühendust teiste sihtkohtadega, mainides, et Tallinn ja muud paigad olid hõlpsasti rongi ja bussiga ligipääsetavad. „Igatsen saunasid – see oli suurepärane viis lõõgastumiseks!“ lisas ta.  

Rebecca ja Rhona kiitsid Tartu ülikooli akadeemilist taset ja linna ajaloolist atmosfääri. Kai märkis, et tundis end Tartus väga koduselt. „Tartu on imearmas linn, ja selle kogukondlik õhkkond pani mind tundma end soojalt vastu võetuna,“ sõnas ta. 

Tulevikuplaanid  

Programmi lõpetajad astuvad nüüd rahvusvahelisele tööturule, kaasas EDUMaH-i õppekaval omandatud kogemused ja teadmised. 

Ethan James Terry plaanib alustada tööd muuseumides või kultuuripärandi valdkonnas, samal ajal kui Rhona McLaughlin keskendub tööle muuseumide haridusosakonnas, eelkõige laste ja elukestva õppega seotud projektide arendamisele. 

Kai Kim on juba alustanud tööd USA-s muuseumipedagoogina, kuid kavatseb jätkata rahvusvaheliste kogemuste omandamist. 

Chia-Yu Huang naaseb Taiwani, et toetada sealsete muuseumide arengut, keskendudes eakatele suunatud haridusprogrammide loomisele. 

Rebecca Pursley loodab alustada tööd USA-s mõne muuseumi haridusosakonnas ja liikuda seal järk-järgult karjääriredelil ülespoole. „Soovin oma lõputöö ideid rakendada haridusprogrammides, mis on mõeldud nii lastele kui ka täiskasvanutele,“ ütles Pursley. 

Sarah Rempel tunnistas, et töö leidmine on olnud keeruline. Hetkel töötab ta osakoormusega ajaloo giidina, mida ta väga naudib, kuid loodab tulevikus Euroopasse naasta ja leida tööd mõnes muuseumis. „Programm õpetas mind kohanema ja mõtlema väljaspool traditsioonilisi (muuseumi)raame,“ märkis ta.  

Soovitused tulevastele üliõpilastele 

Lõpetajad soovitavad programmi kõigile, kes armastavad reisimist, kultuuripärandit ja interdistsiplinaarset koostööd.  

„See programm on ideaalne neile, kes tahavad uurida, kuidas muuseumid saavad inimesi pärandiga siduda,“ ütles Chia-Yu. Rebecca lisas, et see programm sobib ideaalselt ka neile, kes tahavad samal ajal ühendada õpingud ja reisimise.  

Kai sõnas, et EDUMaH pakub rohkem kui pelgalt akadeemilist kogemust: „Seda on raske sõnadesse panna – see on kogemus, mida ei saa teistega võrrelda.“ 

EDUMaH programm inspireerib ja valmistab ette muuseumihariduse ja kultuuripärandi valdkonna tulevikutegijaid. See on kogemus, mis ühendab eri kultuurid ja avardab silmaringi. 


ERASMUS MUNDUSe rahvusvahelise ühisõppekava „Education in Museums and Heritage“ (EDUMaH) stipendiumiga õppekohtade konkruss on avatud. EDUMaHi programmi kuuluvad ka Euroopa Muuseumiakadeemia ja Iberoameerika ülikooli korraldatud suveülikoolid. Euroopa Komisjoni rahastus on ette nähtud 2028. aastani ning sisaldab stipendiume nii Euroopa Liidu kui kolmandate riikide kodanikele. Vastuvõtt toimub kord aastas. 2025/2026 õppeaasta stipendiumikonkursile saab kandideerida kuni 25.01.2025. 

Programmi kohta saab lähemalt lugeda EDUMaHi kodulehelt. Stipendiumi taotlemise kohta siit ja sellelt lehelt. 

Tartu ülikoolist annavad programmi kohta infot Elo-Hanna Seljamaa (elo-hanna.seljamaa@ut.ee) ja Kirsti Jõesalu (kirsti.joesalu@ut.ee) ja küsimusi saab saata ka programmi üldmeilileedumah@glasgow.ac.uk. 

 

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!
KU instituudi jõulupidu 2024

Kultuuriteaduste instituudi 2024. aasta tunnustused

Photo of a girl holdinh a torch. Text "We are #LivingHeritage"

Elava pärandiga tegelevad UNESCO õppetoolid kohtusid Paraguays

European Scholarship Programme - You and Europe

Stipendiumiprogramm „Sina ja Euroopa“